miércoles, 12 de enero de 2011

JUSTIFICACIÓ DEL RECONEIXEMENT DEL DEPARTAMENT D’ECONOMIA EN EL SISTEMA EDUCATIU DE LES ILLES BALEARS, novembre de 2010

Els ensenyaments relacionats amb l’economia no tenen un adequat tractament per part del marc legal del sistema educatiu de les Illes Balears i es fa necessari adoptar les iniciatives adequades per superar aquesta situació. A dia d’avui, el Decret 120/2002, de 27 de setembre, pel qual s’aprova el Reglament orgànic dels IES, no reconeix una igualtat d’oportunitats entre l’àmbit econòmic i la resta dels àmbits científics presents en els instituts en allò que fa referència a l’organització i el funcionament dels departaments didàctics (Art.43). Aquest document vol reconèixer la importància d’aquests ensenyament, i per tant, la necessitat de superar aquesta situació.
El Batxillerat és una etapa que té com a finalitat oferir a l’alumnat una preparació especialitzada d’acord amb les seves perspectives i interessos de formació, per a la seva incorporació a estudis posteriors o per a la inserció al món laboral -Decret 82/2008, de 25 de juliol, pel qual s’estableix l’estructura i el currículum del batxillerat a les Illes Balears. Art.2-. Les quatre matèries de l’especialitat d’economia són l’únic contacte que amb la ciència econòmica, tenen la gran quantitat d’alumnes que volen realitzar estudis universitaris tan demandats com: empresarials, econòmiques, administració i direcció d’empreses...
Els professors d’ensenyament secundari d’Economia tenim l’obligació d’articular propostes didàctiques coherents amb la nostra especialitat. A tal efecte, el Decret 120/2002, de 27 de setembre, articula el funcionament dels departaments didàctics com a òrgans de coordinació docent. Els departaments didàctics i de família professional són equips de treball que permeten la integració del professorat en la vida de l’institut, s’encarreguen d’organitzar i desenvolupar els ensenyaments propis de les àrees, matèries o mòduls corresponents i les activitats que se’ls encomanin dins l’àmbit de les seves competències. Constitueixen la via de participació del professorat en l’organització docent, com també un mitjà permanent de perfeccionament pedagògic i científic a través d’un sistema de reunions periòdiques dels seus membres. (Art. 42). Per tant, sembla que el reconeixement del departament didàctic d’Economia és la via per a equiparar aquesta especialitat amb les altres.
Aquesta reivindicació ja ha estat assumida en altres comunitats autònomes de manera clara creant els departaments didàctics d’Economia.

Reconeixement nacional i internacional de la importància dels ensenyaments d’economia en els nivells no universitaris

"És un fet que el batxiller o l’alumne d’ensenyament mitjà o preuniversitari surt de les aules coneixent, per exemple, el que és la calcopirita, però sense haver rebut la menor informació sobre el que és un banc.
Tot i que indubtablement (sense cap intenció de menysprear la calcopirita) és gairebé segur que el flamant batxiller haurà de recórrer a algun banc durant la seva vida, sent, en canvi, poc probable que l’afecti alguna cosa relacionada amb la calcopirita. I fins m’atreveixo a afegir que, d’afectar, podria ser únicament per motius econòmics en la majoria dels casos ".
Jose Luís Sampedro

La Confederación Española de Asociaciones de Profesores de Economía en Secundaria, reconeix la importància dels ensenyaments d’economia expressant les següents consideracions fonamentals:
• La gran importància que una adequada formació econòmico-empresarial té en l'assoliment d’una societat amb ciutadans informats i responsables.
• La inqüestionable rellevància dels conceptes econòmics en la vida real de tots els ciutadans, ja sigui com a consumidors, empresaris, empleats, contribuents, usuaris de serveis públics, beneficiaris de prestacions socials, o demandants de serveis financers.
• El paper central que el desenvolupament de ciutadans amb esperit emprenedor i capacitat per posar en marxa projectes empresarials i associatius té per a una societat dinàmica i moderna.
• El reconeixement internacional de la importància de la formació econòmico-empresarial per que els empleats dels diferents sectors productius estiguin en condicions d'afrontar situacions de canvi i incertesa en un context de creixent globalització, i com
factor institucional afavoridor del dinamisme econòmic i de la competitivitat.
• La necessitat d'aportar una sòlida formació bàsica, tant als futurs estudiants universitaris d'Economia General i Administració i Direcció d'Empreses, com als alumnes de les nombroses diferents especialitats universitàries i de la Formació Professional Específica en les quals les matèries econòmiques i empresarials es troben
presents de manera transversal.
• El elevadíssim nombre d'alumnes que opta per emprendre els estudis economicoempresarial en l'àmbit universitari, el que fa aconsellable el disseny d'itineraris que permetin una adequada transició entre els diferents nivells del cicle educatiu, coadjuven a reduir les taxes de fracàs i abandonament, i contribueixin a potenciar l'adquisició de competències i habilitats professionals.
• El protagonisme creixent atorgat pels estudiants universitaris d'altres titulacions a les matèries econòmiques i empresarials amb vista a la cobertura de la seva configuració curricular.

A nivell internacional, com per exemple a Anglaterra, s’ha implantat l’educació econòmica i empresarial, amb caràcter obligatori, per a tots els estudiants de 14 a 16 anys, s’ha pres consciència que aquesta formació no només és necessària per promoure la figura de l’empresari, sinó també per disposar d’empleats que siguin innovadors davant la resolució de problemes i estiguin capacitats per afrontar la incertesa i el canvi, i actuar com a ciutadans responsables a través de diferents formes associatives. Gran quantitat de països europeus disposen així mateix d’un Batxillerat econòmic-jurídic.

Nombre d’alumnes matriculats a la UIB que cursen estudis relacionats amb Economia

Dp d’Economia (ADE, Ciències empresarials, Economia i Turisme): 3320 alumnes
Dp de CCSS (Geografia, Història i Història de l’art): 563 alumnes
Dps de tecnologia, biologia, fisica i química i matemàtiques: 2844 alumnes
Memòria acadèmica de la UIB, 2008-2009 (http://www.uib.es/lauib/memoria/)

1 comentario:

  1. Has vist el "QÜESTIONARI DE VALIDACIÓ DE L'ESTRUCTURA GENERAL DE LES PROVES D'ACCÉS ALS CICLES FORMATIUS DE GRAU SUPERIOR (CUESFP-GS)-ES" a l'enllaç: TODOFP.ES? Inclou el departament d'economia! El ministeri d'educació reconeix la seva existència!

    ResponderEliminar